Monday, December 17, 2018

Apakah Manfaat Teka-teki untuk Kanak-kanak?


Fikiran muda perlu dipupuk dengan sesuatu yang memberi mereka peluang untuk berfikir. Terdapat banyak perkara yang pakar menyarankan untuk membantu kanak-kanak. Adalah penting bahawa kreativiti dan keupayaan berfikir mereka berkembang apabila mereka berkembang. Tidak ada idea di mana dunia akan berlaku. Tetapi, ada sesuatu yang boleh kita lakukan untuk menjadikannya lebih baik hari ini, esok dan selama-lamanya. Kanak-kanak adalah tunas di mana kita boleh menanamkan harapan kita untuk masa depan yang hebat. Mereka adalah orang-orang yang akan menjadikan dunia tempat yang lebih baik untuk hidup.

Bagi kanak-kanak untuk menyumbang untuk menjadikan dunia lebih baik, mereka perlu membezakan antara apa yang boleh menyebabkan kemudaratan dan apa yang diperlukan oleh manusia. Ini datang dari tahun-tahun awal latihan dan pengajaran. Telah didapati bahawa teka-teki, cerita, puisi, dan lain-lain memberi mereka peluang untuk berfikir dan belajar dan mengembangkan diri mereka untuk hari ini dan esok.
Image result for teka teki kanak kanak

Pakar mengesyorkan teka-teki untuk kanak-kanak sebagai sesuatu yang membantu meningkatkan keupayaan berfikir dan kreativiti mereka. Teka-teki seronok dan juga memberi peluang untuk belajar. Adalah perlu bahawa minda muda mendapat banyak peluang untuk berfikir dan berkembang. Apabila mereka mula berfikir, mereka akan mula memikirkan dan ini menimbulkan jenius seperti yang kita telah ada pada masa lalu dan masa kini dan marilah kita berharap otak besar untuk menakluk dunia dalam masa terdekat.

Kebanyakan teka-teki untuk kanak-kanak adalah pendek, tepat dan mudah dibaca dan difahami. Ini membantu mereka untuk lebih banyak membaca. Ia juga satu jenis latihan untuk otak juga. Orang-orang hari ini terlalu sibuk dengan telefon bimbit dan tablet mereka. Ada yang terpaku di internet dan dunia media sosial. Orang-orang ini sebenarnya tidak menyedari apa yang sedang berlaku di sekeliling mereka.

Ini juga menggalakkan dan mendorong kanak-kanak dan generasi sekarang ke dunia robot. Orang ramai adalah mekanikal dan jauh dari senario emosi. Tidak ada lampiran emosional antara orang-orang seperti pada zaman dahulu yang baik kerana pengaruh internet dan media sosial. Berikut adalah beberapa faedah terbaik teka-teki untuk kanak-kanak:

 Related image
• Ketawa adalah ubat yang terbaik: Kanak-kanak mungkin bosan dengan mudah semasa kuliah atau selepas sesi yang berterusan. Anda perlu mengambil perhatian dan membuat mereka mendengar akademik mereka. Dalam keadaan sedemikian tiada apa yang boleh menjadi sama seperti sesi teka-teki di antara. Ia juga memberi mereka peluang untuk ketawa pada humor yang terkandung dalam teka-teki. Ia adalah sejenis senaman untuk kanak-kanak apabila mereka tertawa. Juga, ketawa adalah ubat yang terbaik, yang bermaksud ia juga bagus untuk kesihatan mereka.

• Rak otak mereka: Anda perlu memberi mereka peluang untuk menggunakan otak mereka. Untuk memikirkan sesuatu dan menghasilkan hasil yang menarik. Ia perlu untuk mendapatkan pemikiran kritikal dan keupayaan menyelesaikan masalah mereka. Teka-teki untuk kanak-kanak menyediakan mereka untuk apa yang ada di hadapan mereka dalam akademik sekolah dan kolej mereka.

• Interpretasi kefahaman: Di negara seperti A.S., di mana kadar celik huruf adalah 99% orang gagal pada pemahaman. Walaupun mereka mungkin pandai membaca. Keupayaan membaca dan mentafsir rakyat lemah. Teka-teki untuk kanak-kanak membantu mereka memahami dan mentafsir pemahaman dengan mudah.

• Perbendaharaan Kata: Kanak-kanak perlu membaca banyak untuk meningkatkan perbendaharaan kata mereka. Ini datang dari amalan tetap. Teka-teki untuk kanak-kanak adalah bentuk penyelesaian terbaik yang membantu meningkatkan perbendaharaan kata mereka.

• Mewujudkan Bon: Apabila anda berkongsi dan menyelesaikan teka-teki dengan anak-anak, ia memberikan mereka kesempatan untuk ikatan dengan anda dan terus berhubung. Juga, ia membantu mereka untuk melepaskan zon keselesaan mereka dan bergaul dengan orang lain.

No comments:

Post a Comment

Apakah Manfaat Teka-teki untuk Kanak-kanak?

Fikiran muda perlu dipupuk dengan sesuatu yang memberi mereka peluang untuk berfikir. Terdapat banyak perkara yang pakar menyarankan unt...