Wednesday, December 12, 2018

Senarai teka-teki


Riddle of the Sphinx
Menurut legenda, sphinx bertengger tinggi di atas gunung pengganas teror tetapi menjanjikan laluan selamat kepada sesiapa sahaja yang dapat menjawab teka-tekinya: "Makhluk apa yang pada waktu pagi berjalan pada empat kaki, dua pada tengah hari, dan pada tiga malam ? " Raja Oedipus menyerang dengan jawabannya: "Manusia, yang di zaman kanak-kanak merangkak di kedua tangan dan lutut, pada lelaki berjalan tegak, dan di usia tua dibantu dengan staf." Pada masa ini, sphinx melemparkan dirinya dari ketinggiannya dan musnah.
The Riddle of Fleas
Menurut ahli biografi Yunani Plutarch (ca. A. 46-119), teka-teki membunuh Homer dalam cubaannya untuk membongkarnya. Teka-teki itu berlaku seperti: "Apa yang ditangkap / kami melempar ... / Apa yang kami tidak dapat menangkap / kami teruskan. Jawapannya: kutu.
Description: Related image
Riddle Samson
Sebagaimana diberitahu sepenuhnya dalam Hakim bab 14, Samson menantang tetamu Filistin dengan teka-teki: "Dari pemakan, sesuatu yang dimakan, dari yang kuat, dan sesuatu yang manis." Teka-teki itu ditubuhkan pada taruhan yang dikenakan "tiga puluh pakaian kain dan tiga puluh pakaian", dalam tempoh tujuh hari. Wiley Filistin memujuk jawapan daripada isteri Filistin Samson. Penjelasan kepada teka-teki: "Apa yang lebih manis daripada madu? Apa yang lebih kuat dari singa?"
Gordian Knot
Teka-teki tentang cinta  juga datang dalam bentuk alat, seperti yang dibuat oleh Raja Gordius dari Frigia. Sebagai penghormatan kepada Zeus, dia menyatukan tiang dan kuk keretanya dengan simpul yang rumit. Seiring dengan itu datang sebuah nubuatan bahawa sesiapa yang membongkar simpul akan memerintah semua Asia Kecil. Berabad-abad percubaan gagal berakhir apabila Alexander yang Agung, tidak sabar setelah berkali-kali gagal dengan kemahirannya, meraih pedangnya dan mengetuk simpulan itu.
Kod John Wesley
Pada tahun 1909, Reverend Nehemiah Curnock menemui Bible peribadi John Wesley, disusun dengan nota birai yang ditulis dalam kod yang tetap tidak terputus selama 175 tahun. Dia belajar Alkitab, dan kemudian melalui mimpi, membuka kod Wesley. The Reverend Curnock terus membongkar Journal Wesley, yang juga ditulis dalam kod misteri yang sama. Hasil kajian itu diterbitkan antara 1909 dan 1915, dan dalam empat jilid.
Description: Related image
Kod Houdini
Ini bertujuan untuk menjadi teka-teki utama untuk menghina medium. Houdini menantang mereka untuk mendedahkan kod tersebut dan menyelesaikannya selepas kematiannya yang berlaku pada tahun 1926. Ribuan telah berusaha dengan sia-sia, sehingga Februari 1928. Dalam satu siri persaraan, medium Arthur Ford mula-mula menemui cryptogram yang pergi: "Rosabelle. .. jawab ... beritahu ... berdoa ... jawab ... jawab ... jawab ... memberitahu. " Ford terus menyimpulkan bahawa perkataan misteri itu "percaya" kerana kata-kata kod Houdini mewakili 10 huruf pertama abjad.
Kubus Rubik
Dikenali sebagai Gordian Knot pada zaman kita, ia membawa dunia dengan ribut apabila ia memulakan kerjaya di Barat pada tahun 1980. Pertandingan kiub tahunan terus ke hari ini dengan rekod yang dibuat dan pecah.

No comments:

Post a Comment

Apakah Manfaat Teka-teki untuk Kanak-kanak?

Fikiran muda perlu dipupuk dengan sesuatu yang memberi mereka peluang untuk berfikir. Terdapat banyak perkara yang pakar menyarankan unt...